Selasa, 11 September 2012

Membina 3d Printer jenis Rostock

Rostock 3d Printer

Sebenarnya niat membina 3d printer jenis Rostock ini sudah lama terpendam. Beberapa komponen plastik telahpun aku print beberapa bulan lepas. Bulan Julai 2012 lagi sudah print. Tetapi pemasangan ditangguhkan seketika kerana kekurangan modal untuk membeli komponen-komponen yang lain. Inilah printer yang ke-3 aku. 

Komponen Plastik Rostock 3d Printer
Pada pandangan aku, printer jenis menggunakan lebih sedikit bilangan komponen plastik daripada printer yang lain. Oleh itu, nak print komponen dia lebih cepat daripada printer lain. Pemasangan pula lebih mudah daripada printer yang aku bina sebelum ini iaitu MendelMax 1.5. Printer ini masih belum siap dipasang lagi. Oleh itu, aku ingat nak share log pemasangan printer jenis ini.

Memotong tapak bagi printer.
Menyediakan tapak bagi printer agak complicated. Hendaklah teliti dengan pengukuran. Bab ini memang aku malas. Dua tapak ini mesti sama saiz dan lubang pun mesti selari. Kalau tidak, akan ada banyak masalah. Oleh itu, aku buat satu tapak dulu, lepas tu aku letak tapak yang dah siap atas plywood baru. Copy and paste. Andai kata aku nak bina lagi, akan aku hantar kedai untuk lasercut aja tapak nih.

Tapak perlu ada 2 set.

Lubang ditebuk menggunakan jig kertas.
Bila tapak dah siap, tinggal skru sahaja komponen kepada tapak. Senang je bab nih.

Komponen plastik dipasang di bawah.

Sorong masuk stainless steel rod.

Pasang tapak sebelah atas. Dah nak siap. Senang.
Satu yang aku perasan, printer jenis Rostock nih banyak pakai skru M3 x 10mm dan M3 x 15mm. 

Separuh Siap

Pemasangan mengambil masa lebih kurang 3 jam. Rasanya boleh lagi laju sebab pada peringkat permulaan, banyak kesilapan. Inilah hasilnya rangka printer jenis Rostock. Tinggal nak pasang belt, pulley, motor dan elektronik yang masih belum sampai lagi. Nanti aku sambung menulis lagi. Sesiapa yang parts untuk membina rostock boleh hubungi aku melalui komen.




11 ulasan:

  1. Bergantung pada tukaran USD, dan kualiti binaan, harga boleh berubah. Saya anggar kos membina tidak lebih RM800-RM1,500 jika anda mampu cetak komponen plastik sendiri.

    BalasPadam
  2. salam, bro... camne nak contact bro...?

    BalasPadam
  3. I berminat untuk membina Rostock
    Call or text saya Shaf. 0169551881

    BalasPadam
  4. wah..bangga ank melayu kita bt camni..sy pon nk bt jgk, template da ada.tggal pikir mslh elektronik je.

    BalasPadam
  5. mungkin pkai lasercut lg tepat utk tapak. Alhamdulillah tmpat saya ngajar utk pensyarah di cas 30sen-40sen sminit.mgkin kos nk bt tapak x mhl kalau takat potong laser utk material kayu/perspek ikut tebal material nk potong,klau lg tebal lg mahal, ikut tebal brapa MM kayu nk dlaser kn.skadar berkongsi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Encik Sukor, saya memang berminat sangat untuk potong macam2 pakai laser cutter. Boleh saya hubungi saudara?

      Padam
    2. boleh,takde masalah, technision tmpt keje sy minta file dlm Adobe Illustrator,mgkin blh dpt freesource kt ithingverse.com kot. nnt sy email abg, nk bkongsi pengalaman sy thru gmail.

      Padam