Selasa, 12 Februari 2013

Bersihkan Model STL

Hari ini aku sungguh gembira. Aku jumpa plugin untuk sketchup yang banyak jimatkan masa aku untuk bersihkan stl yang diimport ke dalam sketchup. Mungkin ada yang dah tau pasal plugin ini, tapi aku memang tak pernah stumble lagi sebelum ini. Memang boleh donate pada script programmer ini. Plugin dia nama cleanup3 dan nama author Thomthom. Seperti nama script ni, script ini memang banyak membantu bersihkan model daripada pelbagai line yang tak berguna hasil daripada import stl ke dalam sketchup. So selepas clean up line yang tidak diperlukan, anda bolehlah dengan mudah ejas/modify semula model tersebut ikut suka hati.

 Contoh : import greg x carriage.stl ke dalam sketchup.

Lihatlah berapa banyak line yang menyusahkan.


Run cleanup3 ... hasilnya...

Hanya dengan beberapa klik sahaja.. walaa

Aku tak pasti sama ada maklumat ini berguna kepada korang atau tidak. Tapi pada aku memang life saver. Have fun.

Sumber
http://sketchucation.com/forums/viewtopic.php?t=22920

Tiada ulasan:

Catat Ulasan