Khamis, 7 November 2013

Mencetak Prusa Mendel (Iteration 2)

Kali ini, saya mencuba mencetak komponen plastik bagi Prusa Mendel (Iteration 2) ukuran metric dengan LM8UU, atau nama biasa saya sebut Prusa 2, LM8UU. Cetakan kali ini bertujuan untuk menguji filamen yang dihasilkan sendiri. Setakat ini saya berpuas hati dengan hasil cetakan. Ada sesiapa berminat untuk membina 3d printer jenis ini?

Prusa Mendel i2 dengan extruder Greg Reloaded
Hmmm.... 
big gear
sudut lain
Small gear 



Sesiapa yang berminat boleh hubungi email saya. Semua komponen plastik adalah 100% ABS dara (virgin) bermutu tinggi, bukannya yang kitar semula dan tidak dicampur pewarna. Berapa harganya, RM250 RM180 sahaja.

Rujukan komponen dan panduan membina seperti di bawah :

http://reprap.org/wiki/Prusa_Mendel_(iteration_2)


8 ulasan:

  1. Assalam..menarik blog tuan berkenaan RepRap project nih. Saya tertarik dengan konsep ni dan bercadang nak membina RepRap sendiri. Cuma masalah saya skrg adalah sourcing electronic parts. Boleh email saya tak gsp3rm@gmail.com

    BalasPadam
  2. Selamat datang, sudah email :-)

    BalasPadam
  3. salam, saya baru terjumpa blog ini dah telah baca hampir semua post, menarik dan penuh maklumat. jadi boleh tak admin berikan sedikit maklumat untuk menbeli 'threaded rod'. saya dah cuba mencari di banyak kedai hardware tetapi masih tak menjumpainya. kalau boleh emailkan ke azizimalek91@gmail.com

    BalasPadam
  4. salam.menarik blog ni dan saya berminat utk buat satu. boleh x tuan emailkan saye sume parts yg diperlukan beserta budget?
    email ke mavimarmara.yud@gmail.com

    BalasPadam
  5. luansandini@gmail.com dgn budgeting skali.. threaded rod suda dijumpai tapi guna us metric.3/8 inch b'samaan m10,rasanya takda masalah klu guna plastic part m8.drilling jak ngan plastic part m8.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara Mohd Nayef Shah, saya rasa perlu set yang berbeza untuk M10. Cuba lihat http://reprap.org/wiki/SAE_Prusa_Mendel sama ada bersesuaian atau tidak.

      Padam